Pages

13 March 2012

Elefantastic

Har det bra i Indien! Varmt och skont, hallelujah.
Hanger med elefanterna, och myser med lilla hunden Jimmie. Det ar alltid sa harligt att se elefantryttarna tillsammans med sina elefanter, de tar verkligen hand om varandra som familjemedlemmar. Massakali tittar alltid snallt pa mig och viftar bort duvor med snabeln nar de kommer for nara. Jimmie kande igen mig pa direkten och hoppar alltid upp och vill gosa nar jag gar forbi. Hon brukar sova tills jag vaknar. 

Rahul sover dar uppe och jag sover bredvid Mama och allt fungerar bra. Hon fixar och vi pratar om Sverige och om min familj och sa lagar hon varldens godaste indiska mat. Ruby hjalper till, och pluggar sa att det knakar. Snart har hon test och hon diskuterar mycket med mig vilka dagar som hon borde plugga vad. Just nu ar det maths 1. Nar hon har en lugn stund ska jag lara henne att anvanda datorn. Och sa ska vi skaffa henne en email-address sa att vi kan borja skriva till varandra for att det ar roligt och for att hon ska kunna trana pa sin engelska.


Anlande tidigt pa morgonen den 6e Mars och den 7e var det dags for elefantfestivalen, sa det var bara att borja forbereda! Alla elefanter skulle vara fina och fargglada, sa vi malade pa. Och sa bakades det lite elefant-chapattis, sa att de skulle vara matta och glada. Varsta traningspasset for armarna! Festivalen agde rum i centrala Jaipur och alla elefanter var dar. Nagra var extra snygga - deltagare i dekorationstavlingen. "Varan" elefant hade en snygg tigermalning och vart helt overbelastad med smyckningar som vi hangde pa i skuggan under ett trad. Vilken uppstandelse! En annan elefant som jag tyckte var valdigt fin var smyckad med sma gnistrande speglar i hela ansiktet, och en annan hade fatt en snygg jeansdress uppsydd, haha. Men varan snygging vann saklart!

Sedan var det den 8e Mars - Holi! Fargfestivalen som jag var med pa aven forra aret. Precis som da kastade vi farg och vatten pa varandra pa den lilla garden, och sedan sprang vi ut pa gatorna och kastade annu mer farg. Sa fint och harligt! Och oj sa torr huden blev sedan, jag smorjer fortfarande in mig som en galning. Vilken tur att jag har med mig en mysig liten Mango Body Butter;) 8e Mars var ju ocksa internationella kvinnodagen, det marktes inte sa mycket har men pa morgonen nar Ruby laste tidiningen sa hon "Today is ladies-day! All women get to ride the bus for free today" och sedan funderade hon en stund och lade till "But today is festival, so there are no buses..."


Forutom att hanga med elefanterna sa hjalper jag till mycket med Rahuls nystartade foretag (det som erbjuder volontararbete och aven turer och safaris). Jag har blivit som en slags sekreterare eftersom min engelska ar bra och eftersom jag skriver sa att det flyger om det. Vi skapar snygga powerpoints med bilder och priser, och skickar mail till kunder och till andra foretag for samarbeten. Det ar riktigt roligt! Och kul att fa vara med och promota en sadan trevlig reseupplevelse! Om ett par veckor kommer ett par for att aka pa safari, och sedan tva tjejer for att arbeta en dag. Haromdagen foljde jag med en finsk familj pa safari i jungeln, vilket var valdigt trevligt. Anna Bhai var med och holl koll pa mig, det ar sott - det ar alltid nagon som ser till att jag mar bra. Under turen plockade varan ryttare ett litet blad fran ett av traden vi red under och gav det till mig. Jag forsokte fraga vad det var men han forstod inte. Sa jag sa som vanligt nar jag vill veta vad nagonting ar: "Name?" Da log han och sa glatt "Jungle!"


En fotograf fran Mumbai var har for att fotografera till den nya Elefantastic-hemsidan, sa vi var ute var och varannan dag pa aventyr. Safari for fotografering, och ut i djungeln for att fotografera de platser dar turerna kommer att ha camping. Vad haftigt att fa vara med! Djungeln ar varm men mysig, liknar mer en oken, och medan de andra satt i skuggan och vilade gick jag runt och letade efter pafagelsfjadrar, det vimlar av dem har. Precis utanfor huset finns ett stort trad dar de gillar att sova, sa pa kvallen samlas det alltid massor av pafaglar i hela tradet och sa skriker dem hela kvallen.

Nu maste jag skriva lite fler mail, och sedan blir det middag och chai chai chai. Tanker pa er!

2 comments:

  1. i don't understand any of this but i know it's elefantastic! love the photos, babe. miss you xoxo!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, thank you! I have now posted an english version of it so that you can understand it, yay!

      Im missing you too, so very much! Im gonna try to come and visit you soon! xx

      Delete