Pages

13 March 2013

Papperslös?

Vi kan börja med Jonas Hassen Khemiris "Bästa Beatrice Ask". Ni hittar den här och jag rekommenderar er att läsa den.

Precis som Jonas tar upp i sitt brev - det är självklart att klaga på något som inte fungerar, men inte alltid lika lätt att komma med alternativa tillvägagångssätt. Och visst är det så, men bara för att ingen hunnit komma på ett annat, eller "bättre", sätt att handskas med ett problem betyder inte det att man därför borde använda ett sätt som är fel, bara för att något måste göras.

Jag har ju svårt för den här diskussionen över huvud taget, då jag önskar att det gick att se på världen som En värld. Jag förstår att vi behöver vissa regler och ramar för att saker och ting ska fungera, men jo- det är vår värld och alla borde ha lika mycket rätt till den. Detta har jag tagit med mig mycket från mitt resande där jag, bara för att jag hade turen att födas i Sverige, bara för att jag har turen att ha mitt fotografi i ett svenskt pass, har möjlighet att resa i princip överallt utan några som helst problem. Medan andra inte bara får stå ut med sneda blickar på flygplatsen pga sitt långa skägg eller sin mörka hud, utan ibland inte har Möjligheten att ens Söka om att få besöka vissa länder. Bara för att de råkat födas i ett annat land. Innanför andra gränser. Det är så otroligt jävla orättvist.

Och med detta och alla andra fördelar som jag har bara genom att vara född i Sverige är det självklart Oerhört svårt för mig att sätta mig in i hur det måste kännas att bli stoppad varje gång du reser för att passet ska kollas och kollas igen. Eller att gång på gång bli ifrågasatt om du hör hemma i ditt hemland, om du är "laglig". Att vara oskyldig tills motsatsen är bevisad - och sedan dömas - är en fin tanke, men den verkar ha glömts bort. Det måste vara helt förskräckligt, och det gör mig så ledsen och så förbannad, att människor antar så mycket. Att de dömer och antar, ofta utan att ens själva märka det. Jag förstår att så kommer det alltid att vara, för lets face it - vi människor är rätt korkade. Men när myndigheter och rättsväsenden inte stannar upp för att överväga om de gör saker värre med sitt agerande, det är en helt annan sak. Sverige har långt LÅNGT kvar, men är trots allt i framkant. För även om vi har långt kvar, även om vi säkert alltid kommer att vara lite korkade, så ska vi alltid sträva framåt. Framåt och uppåt.

Nu är världen som den är, och vi har de gränser och regler vi har av en anledning. På gott och ont. Och problemet ligger ju egentligen inte i hur vi ska få ut alla papperslösa ur landet, utan hur de kom in från början. Både för "vår" skull, och för deras. För de är ju här av en anledning. Inte många människor lämnar sina hemland frivilligt, inte många människor VILL lämna sina hem, sina familjer och liv bakom sig - men en del måste. En del har inte haft samma tur som jag haft. Som vi haft. Så se till att ta hand om dem redan när de kommer - behöver de vara här? Vill de vara här? Borde de vara här? Om svaret är ja eller nej spelar ingen roll - hjälp dem! Hjälp dem här, eller hjälp dem någon annanstans. De är från samma jävla värld som du!

1 comment:

  1. Finns bara en human/vettig flyktingpolitik. Slopa visumkravet. Fri invandring.

    Hela idén med nationalitet är sjuk. Låt oss hoppas att framtida pass saknar både kön och nationalitet, även om jag tror vi är för gamla för att få uppleva det. :-)

    ReplyDelete